Žaidimizacija: kaip žaidimų elementai keičia vartotojų elgesį

2025-05-05

Kas tai?

Žaidimizacija (angl. gamification) – tai išradingas ir įtraukiantis metodas, kurio koncepciją sukūrė Taivano kilmės verslininkas iš JAV – Yu-Kai Chou.

Ši strategija puikiai pritaikoma įvairiose srityse: nuo mokymų ar darbuotojų motyvavimo sistemų iki mobiliosiomis programėlėmis grįstų sprendimų – ir, žinoma, rinkodaros. Tiek fizinėms, tiek skaitmeninėms kampanijoms žaidimizacija gali įkvėpti naujos gyvybės.

Kodėl tai veikia? Ogi todėl, kad žaidimizacija remiasi universaliais žmogiškais motyvacijos principais – siekiu pasiekti tikslą, varžytis, jausti pažangą ar būti pastebėtam. Tai vadinama į žmogų orientuotu dizainu. Veikla tampa įdomi ne todėl, kad kažkas verčia žmogų dalyvauti per prievartą, o todėl, kad ji yra natūraliai įtraukianti, įkvepianti ir sužadina norą dalyvauti.

 

Kokiais principais paremta žaidimizacija?

Žaidimizacija grindžiama 8 pagrindiniais aspektais, kurie paaiškina jos veiksmingumą:

  1. Suteikia svarbos jausmą ir leidžia vartotojui pasijusti tarsi „pašauktam“ įvykdyti ypatingą misiją.
  2. Kelia iššūkius, už kuriuos suteikiami apdovanojimai – atliekamos užduotys leidžia kaupti taškus, ženklelius ar kitokią naudą.
  3. Skatina kūrybiškumą – vartotojas išreiškia save spręsdamas užduotis ir matydamas pastangų rezultatus.
  4. Leidžia kaupti progresą. Taškai, lygiai, pasiekimai – viskas veikia kaip asmeninis motyvacijos matuoklis.
  5. Kuria draugišką konkurenciją – žaidėjai varžosi tarpusavyje, siekia išsiskirti ar aplenkti kitus.
  6. Riboto turinio prieinamumas sukuria išskirtinumo pojūtį ir taip skatina vartotoją labiau įsitraukti.
  7. Laukimas ir smalsumo sužadinimas padeda išlaikyti žaidėjo dėmesį. Pavyzdžiui, kai žadama paskelbti konkurso nugalėtojus „jau netrukus.“
  8. Skatina nenorą prarasti progresą. Jei jau pavyko kažką pasiekti, kodėl reikėtų sustoti?

 

Pavyzdžiai reklamų kampanijose

1. Sephora

Kad pritrauktų daugiau Z kartos klientų, „Sephora“ sužaidybino savo lojalumo programą „Beauty Insider“, pristatydama iššūkį „Ready, Set, Sephora“. Užduotis vykdantys klientai gali rinkti taškus, už kuriuos turi galimybę įsigyti „Sephora“ produktų. Šis 2023 metais pristatytas iššūkis kvietė programos narius išbandyti fizinėje parduotuvėje esančią odos atspalvio atitikimo technologiją, gauti pranešimus apie prekės ženklo naujienas ir dar daugiau. Tokiu būdu šiai grožio prekių parduotuvei pavyko net 30 % padidinti savo lojalumo programos narių aktyvumą bei pritraukti naujų klientų. Įspūdinga, tiesa?

Sephora

 

2. McDonald’s

2022 metais pradėta sužaidybinta „McDonald’s“ reklaminė kampanija „Monopolio žaidimas: Double Peel“ (liet. dvigubas lupimas). Apsipirkdami „McDonald’s,“ klientai, pavyzdžiui, nuo gėrimo puodelio nulupa pirmąjį lipduko sluoksnį ir gauna „Monopolio” žaidimą atitinkančią kortelę. Surinkus pilną rinkinį, yra galimybė laimėti įvairius prizus, tokius kaip 100 tūkst. svarų sterlingų arba naujutėlaitį automobilį! Antrąjį lipduko sluoksnį vartotojai gali „nulupti“ „McDonald’s“ mobiliojoje programėlėje ir laimėti papildomų prizų. Ši kampanija buvo tokia sėkminga, kad Jungtinėje Karalystėje ji buvo sugrąžinta antriems metams.

 

3. Pepsi

„Pepsi,” remianti UEFA Čempionų lygos turnyrą, 2020 metais išleido tarptautinę reklamos kampaniją „Pepsi, For the Love of It“. Žmonės, nusipirkę skardinę „Pepsi,” galėjo nuskenuoti ant pakuotės esantį QR kodą ir pasinerti į papildytos realybės žaidimą. Jame jie turėjo progą susigrumti su keturių futbolo žvaigždžių avatarais – Lioneliu Messi, Paulu Pogba, Mo Salahu bei Raheemu Sterlingu – dauguma savo patirtimi pasidalino Instagram platformoje.

 

4. J. Crew

2023 metais „J. Crew” parduotuvė, drauge su „Obsess,” prisidėjo prie tuo metu vyravusios tendencijos – sukurti savo parduotuvę pasitelkiant virtualiąją realybę. Šios virtualios parduotuvės dizainas buvo lyg namas prie pajūrio, kurio kiekviename kambaryje vartotojai gali apžvelgti prekės ženklo aksesuarus, drabužius ar avalynę. Tuo pačiu metu žiūrovas gali pasiskaityti apie drabužio kilmę, sužinoti jo istorinį kontekstą ar netgi pažaisti kitus žaidimus.

 

Apibendrinimas

Taigi, nors žaidimizacija nėra naujas reiškinys, tai vis dar veiksminga priemonė įtraukti auditoriją į jūsų įmonės ar prekės ženklo komunikaciją. Ji leidžia ne tik sudominti, bet ir sukurti patirtį, kuri skatina vartotojus sugrįžti dar kartą. Svarbiausia – išlikti inovatyviems ir nebijoti eksperimentuoti!

Plačiau su žaidimizacija galite susipažinti čia: https://yukaichou.com/gamification-examples/octalysis-complete-gamification-framework/

Nepraleisk naujų blogo įrašų ir kitų naujienų, prenumeruok naujienlaiškį 👇

 
Naujienlaiskis

Sužinokite socialinių tinklų naujienas pirmi