Z karta: socialinės žiniasklaidos kaitai

2021-04-19

Gen-Z

Z karta (gimusi 1995-2005 m.) – pirmoji karta užaugusi formuojama technologijų ir socialinių tinklų. Šio laikotarpio jaunuoliai yra be galo kūrybingi, drąsūs, imlūs naujovėms ir puikiai sugebantys atlikti daug skirtingų darbų vienu metu, pavyzdžiui, kalbėti telefonu, rašyti elektroninį laišką, skaityti naujienas ir bendrauti įvairiose platformose. Be to, ši karta yra puikiai įvaldžiusi technologijas, o socialine žiniasklaida naudojasi kaip savaime suprantama bendravimo, pramogavimo ar buities darbų palengvinimo platforma. Tačiau ar galima teigti, jog socialinė žiniasklaida šiuo metu yra vis dar tokia pati komunikacijos priemonė ir naujienų platforma, kaip ir buvo ankščiau?

PRIVATUMAS

Pastebima, jog šiais laikais jaunimas visiškai nesibaimina internete skelbti asmeninių duomenų apie save, tam tikrus faktus jie gali nuslėpti nuo kitų vartotojų, bet puikiai supranta, kad tik tik pateikę informaciją apie save sugebės gauti tam tikrą prieigą prie norimos informacijos ar pramogų. Tačiau, socialinėse platformose, tokiose kaip Instagram, Facebook ir Snapchat vis labiau populiarėja išnykstančių žinučių režimas (angl. vanish mode), artimų draugų bei privačių „story“ funkcijos. Taip yra todėl, kad naujosios kartos jaunuoliai visiškai nepasitikti skleidžiama informacija internete ir stengiasi vis daugiau bendrauti privačiose erdvėse, kur yra mažiau viešumo.

VIZUALUS TURINYS

Z karta yra be galo nekantri, dėl to šių jaunų žmonių skiriamo dėmesio trukmė komunikacijos žinutei yra labai trumpa. Kaip teigia mokslininkai, tai vos 8 sekundės, tačiau per šį laiko tarpą jie sugeba apdoroti didžiulį kiekį informacijos. (https://bit.ly/2NYghYV) Svarbu vengti ilgų, šabloniškų frazių, kadangi ši karta – vizuali. Komunikacijos žinutės, skirtos naujajai kartai, privalo pasižymėti interaktyvumu, turėti vizualių elementų bei atitikti šios kartos keliamus turinio estetiškumo, paprastumo ir patogumo reikalavimus. Skaitmeninė karta vis dažniau renkasi bendrauti nuotraukomis ir vaizdo įrašais, taigi, vis labiau populiarėja Snapchat, Instagram ir TikTok platformos, kadangi jose yra labai mažai teksto ir daugiau vizualaus turinio. Taip pat, internete vis labiau populiarėja trumpos ir lengvai įsimenamos reklamos.

TOLERANCIJOS ŽINUTĖ

Naujosios kartos jaunuoliai yra tolerantiškiausi. Jie laužo stereotipus internete matomoms lieknoms ir Photoshop’u padailintoms merginoms, akcentuoja natūralumą, savitumą ir netobulas kūno formas, tokiu būdu formuodami socialinę pažangą ir netradicines grožio normas. Ši karta taip pat skleidžia unikalumo ir meilės sau žinutę, palaiko lyčių lygybę ir visai nesikuklina gyventi taip, kaip nori, puoselėti savitą stilių, visiškai negalvodami, ką apie juos pagalvos aplinkiniai. Dėl šios priežasties, socialinėje žiniasklaidoje vis dažniau demonstruojami įvairių rasių ir kūno formų modeliai, palaikomi tos pačios lyties santykiai. Pagal Z kartos stereotipus buvo sukurta net ir naujų lėlės Barbės variacijų: maža, apkūni, azijietė, turinti strazdanų ir pan. (https://bit.ly/2YFYgkd). Todėl daugelis įmonių ir prekinių ženklų keičiasi, o jų produktai bei paslaugos vis dažniau pritaikomos naujosios kartos poreikiams ir vertybėms.

INFLUENCERIŲ AUKSO AMŽIUS

Z kartos perkamajai galiai vis labiau augant, įvairių įmonių marketingo specialistai ieško vis naujų būdų ilgalaikių santykių užmezgimui ir palaikymui su šia auditorija. Nenuostabu, kad socialinės žiniasklaidos platformos dažnai tampa geriausiu būdu tai padaryti. Prekių ženklai privalo augti kartu su šia skaitmenine karta, demonstruoti savo vertę ir skirtingose platformose komunikuoti netradiciniais būdais. Nenuostabu, kad tokiu būdu bręstantiems ir savo identiteto ieškantiems naujosios kartos vartotojams tampa tūkstančius sekėjų turintys nuomonės formuotojai (angl. influencer), darantys daug didesnę įtaką nei kitiems vartotojams. Jie įkvepia, dalinasi savo gyvenimo akimirkomis, kelionėmis, padeda greičiau sužinoti naujas tendencijas bei skleidžia patrauklų turinį. Taigi, reklamuodami prekę, nuomonės formuotojai gali nesunkiai ją įsiūlyti Z kartos atstovams bei padidinti prekės ženklo žinomumą.

KITOKIA SAVIRAIŠKOS FORMA

Vis dažniau pastebima, jog socialinė žiniasklaida nebėra tik greitesnis būdas ryšiams palaikyti ar naujienoms dalintis. Optimizmu ir pasitikėjimu savimi spinduliuojanti naujoji karta vis dažniau reikalauja balso priimant tam tikrus sprendimus, darantiems įtaką jų ateičiai, o socialinė žiniasklaida tampa puikiu būdu tai įgyvendinti. Ši erdvė tapo judėjimo ir protesto formavimosi platforma, leidžianti įvykius iš karto ištransliuoti didžiulei auditorijai, parodyti susidomėjimą pasaulyje vykstančioms ir jiems aktualioms problemoms, jas palaikyti ar siūlyti savo būdus, kaip būtų galima šias problemas spręsti.

Akivaizdu, jog Z karta visiškai nesibaimina socialinės žiniasklaidos komunikacijos paskirties keisti jiems tinkamesne linkme, o ši stengiasi prisitaikyti ir įgyvendinti naujosios kartos lūkesčius. Šios kartos jaunuoliai su savimi atsineša begalę naujų idėjų ir socialinius tinklus keičia į tokius, kokius jie nori matyti ir kokiais labiausiai nori naudotis.
Pastebima, jog ankščiau, daugiausiai bendravimui ir naujienų dalinimuisi naudotos socialinių tinklų platformos dabar tapo erdve jaunimo saviraiškai ir aktualių problemų sprendimui bei jų įgyvendinimui. Pradėta rodyti tolerancija įvairioms kūno formoms, akcentuojamas žmogaus natūralumas, jo unikalumas, palaikomi ankstesnių kartų „tabu“ laikyti tos pačios lyties santykiai. Taip pat, šiuo metu vis labiau populiarėja vizualus ir greitai įsimenamas turinys, o įvairūs prekiniai ženklai savo produktus bei paslaugas vis dažniau pritaiko naujosios kartos poreikiams ir vertybėms.

 
Naujienlaiskis

Sužinokite socialinių tinklų naujienas pirmi