Jau geras pusvalandis, kaip be perstojo scrollini TikTok‘ą – pasijuoki iš kelių porinkiminių video meme‘ų, trumpam nubrauki ašarą dėl mielo keturkojo, kol galų gale stabteli ties dar vienu POV vaizdo įrašu: „Kai grįžti namo ir drauge su mama pasineriate į dar vieną kultinę Palomos Diamond dramą.“ Fone grojant 8-ojo dešimtmečio sintpopo muzikos hitui, pasineri į maištingą, eklektišką ir bohemiškos estetikos persmelktą pasaulį. Tačiau iš kur tas nostalgijos jausmas ir pagrindinė filmo žvaigždė? Po nesėkmingų bandymų pasigooglinti, belieka nerti į dar vieną socialinių tinklų olą, kurioje tave pasitinka atskiras ekstravagantiškų personažų pasaulis – vieni jų įkūnyti gyvų persirengėlių, kai tuo tarpu kiti kruopščiai modeliuojami kompiuterinės grafikos ar DI.
Netikros personos – realių žmonių vaidinami socialinių tinklų personažai, gyvenantys ir kvėpuojantys „už kadro“. Neretai hiperbolizuotos ir kiek groteskiškos vartotojų kuriamos internetinės asmenybės atspindi plačiajai auditorijai žinomas kultūrines, politines ar socialines aktualijas. Kitoje šios naujos realybės pusėje turinį kuria virtualūs influenceriai, sukurti CGI ar dirbtinio intelekto, pasižymintys unikalia išvaizda, asmenybe ir istorija, o jų pasaulis – nuo keliolikos iki keliasdešimties asmenų nepriekaištingai modeliuojama skaitmeninė erdvė.
Susipažinkime su tais, kurie šiandien gyvena naujienų srautuose, plečia mūsų realybės suvokimą, peržiangia skaitmeninės erdvės ribas ir visokeriopai keičia internautų įžymybių kultūros suvokimą.
Ateinantį 2025 m. kovo mėnesį skaičiuosime jau 97-ąją prestižinių Oskarų kino apdovanojimų teikimo ceremoniją, tačiau prieš kelerius metus – 2023 m. – apdovanojimų sezono įkarštyje internete greitai išpopuliarėjo keleto niekam anksčiau negirdėtų, tačiau ne ką mažiau stiprių į auksinę statulėlę pretenduojančių aktorių trumpas pristatomasis vaizdo įrašas.
„Žinoma laimėti turėjo Paloma Diamond 😭“ rašė vienas iš internautų. Fikcinė garbingo amžiaus aktorė – savo roles didžiajame ekrane atsakingai besirenkanti žvaigždė, galinti pasigirti įvairiapusiška filmografija: nuo nerūpestingų ir išlaisvinančių 80-ųjų blokbasterių iki kiek melancholiškų, ber ne ką mažiau dramatiškų istorinių dramų.
Už margaspalvių perukų ir neretai išraiškingo makiažo slepiasi Naujosios Zelandijos scenos menų studijas baigęs pradinių klasių mokytojas Jullian Sewell. Neretai pašiepdamas Holivudo žvaigždžių, projektų, žiniasklaidos ar popkultūros absurdiškumą, 28-erių metų komikas ėmė uoliai kurti dabar jo sekėjų ir ištikimų gerbėjų vadinamą „PDU“ arba kitaip – „Paloma Diamond Universe“. Atsitiktinai sukurtas personažas greitai tapo internetine sensacija ir absoliučių šių dienų fenomenu – ištikimi gerbėjai stebi ir aktyviai skatina vienas kitą palaikyti dievaitę ateinančių apdovanojimų metu ir su nekantrumu laukia naujų aktorės projektų. Meistriškai pasitelkęs satyros ir humoro elementus, kūrėjas Holivudo šlovės kultūros aspektus ir juos supančius stereotipus pateikia įtraukiančiai ir žaismingai. Paloma tapo „TikTok“ sensacija, sukaupusia milijonus sekėjų, o jos vaizdo įrašai pritraukia dėmesį dėl išskirtinio stiliaus ir įžvalgių komentarų apie įžymybes ir popkultūrą.
Teatrališka ir šlovės ištroškusi aktorė – ne vienintelis Jullian sukurtas personažas, tačiau, be abejonės, geriausiai atpažįstamas ir mylimas gerbėjų. Pavydėtinos karjeros metu, Paloma susitiko ir su kitomis interneto sensacijomis – nuobodžiu ofiso darbuotoju ir komiku Nicholu Flanneriu – bei sėkmingai bendradarbiavo su įvairiais prekės ženklais.
Gal ir netikri, bet kruopščiai kuriami sumanių kompiuterinės grafikos, robotikos, 3D modeliavimo ir dirbtinio intelekto technologijų pasaulyje besispecializuojančių kūrybinių agentūrų ir individualių asmenų, virtualūs influenceriai yra modeliuojami su tikslu atliepti bet kokius pastarųjų poreikius ir rinkodaros tikslus. Šių virtualių įžymybių kūrėjai patys nusprendžia, kaip atrodys, rengsis, elgsis ir internetinėje erdvėje bendraus jų valdomas personažas. Itin lankstūs ir prie besikeičiančių sąlygų sparčiai prisitaikantys internetiniai pseudoportretai gali pakeisti esamą amplua daug greičiau, nei tai padarys įprasti socialinių tinklų influenceriai. Padarytos klaidos ištaisomos operatyviau, turinys vystomas nuosekliau ir stabiliau, o su nuomonės formuotoju bendradarbiaujantys prekės ženklai gali kur kas lengviau kontroliuoti jų publikuojamą turinį. Tai kas gi vyrauja virtualių influencerių padangėje?
Tiek virtualiems influenceriams, tiek vartotojų kuriamoms personoms, reprezentuojant tam tikras asmenybes ir skaitmenines tapatybės formas, jų charakteristikos dažnai kuriamos remiantis tikslinės auditorijos nuomone ir poreikiais. Vizualinė įtaka – pagrindinis abiejų personažų įrankis, padedantis siektis kuo estetiškesnio ir daugumai priimtimo rezultato. Kitaip nei mums gerai pažįstami tradiciniai influenceriai, virtualioje realybėje gyvenančios asmenybės neretai kuriamos atsižvelgiant į specifines socialines, kultūrines ar politines temas, siekia reprezentuoti visuomenę ar nišinę jos grupę. Abu nuomonės formuotojų tipai sėkmingai bendradarbiauja su prekės ženklais – nors virtualūs influenceriai sukurti dirbtiniu būdu, o netikros personos remiasi realių asmenų kūryba, tiek vieni, tiek kiti sėkmingai vysto komercines partnerystes ir reklamuoja įvairius prekės ženklus. Neretai siekiančios panašių tikslų, šios naujos skaitmeninės erdvės žvaigždės turi ne ką mažiau skirtumų.
Dirbtinio intelekto ir kitų technologijų pagalba kuriamų veikėjų kilmė dažnai yra viešas ir žinomas aspektas, kai tuo tarpu netikrų personų kuriamas fikcinės realybės įspūdis neretai gali būti sąmoningas būdas maskuoti ir paslepti tikrąją kūrėjo asmenybę. Auditorija ne visada gali būti tikra, kur prasideda ir baigiasi kuriamas personažas. Nuolat kontroliuojami ir strategiškai naudojami prekės ženklų rinkodaroje, virtualūs influenceriai yra sukurti atliepti ir tikslingai reprezentuoti prekės ženklo vertybes. Netikros personos, šiuo atveju, kuriamos remiantis asmeninėmis kūrėjo idėjomis, išgyvenimais ir siekiais, gali būti kontraversiškos, provokuojančios ir atspindinčios kūrėjo nuotaikas ar saviraiškos poreikį.
Vis dažniau šių nuomonės formuotojų sekėjų ratas plečiasi ne dėl tikrosios jų asmenybės, o dėl kuriamo personažo „prekinės ženklo“ vertės. Autentiškumas įgauna naują formą: auditorijai ne visuomet svarbu, ar veikėjas yra tikras. Svarbu, kaip jis geba įtraukti ir kurti emocinį ryšį su turima auditorija. Šis industrijos pokytis atskleidžia augantį poreikį įdomiai ir originaliai perteiktam turiniui, kuris gali būti „tikras“ net ir būdamas visiškai dirbtinis.
Prekės ženklų įvaizdžiams nuolat kintant, o vartotojų lūkesčiams nenumaldomai augant, virtualūs influenceriai dažnai atspindi tobulesnį, tačiau tuo pat metu, nuo mūsų realybės atitrūkusį pasaulį. Prekės ženklams, siekiantiems technologinio ir futuristinio įvaizdžio, CGI ar DI pagalba kuriamos internetinės įžymybės padeda formuoti įnovatyvaus, dinamiško ir su naujausiomis tendencijomis koja kojom žengiančio prekės ženklo identitetą. Tuo tarpu, netikros personos verslams suteikia autentiškumo iliuziją, kuri neretai padeda kurti glaudesnį ir artimesnį ryšį su tiksliniu produkto ir/ar paslaugos vartotoju.
Virtualūs nuomonės formuotojai ir realių socialinių tinklų platformų vartotojų kuriamos personos toliau sėkmingai integruojasi į mūsų kasdienybę – sparčiai tobulėjant dirbtinio intelekto ir kompiuterinės grafikos technologijoms, virtualūs influenceriai vis autentiškiau sąveikauja su savo auditorijomis, įsitraukia į viešas diskusijas ir kuria bei adaptuoja savo turinį, taip atliepdami beribius internautų poreikius. Netikroms personoms žadama ateitis įvairių bendruomenių ambasadorių, pasisakančių už tam tikras idėjas, vertybes ar socialines iniciatyvas, gretose.
Abiems skaitmeniniams veikėjams sėkmingai kuriant atskiras įtraukiančio turinio visatas, pastarieji su laiku gali lemti kūrybos, pramogų ir tapatybės suvokimo pokyčius – internautams vis labiau priprantant prie hibridinio virtualios ir tikros realybės pasaulio, abu influencerių tipai ryžtasi radikaliai pakeisti tai, kaip suvokiame asmenybės „tikrumą“. Ar autentiškam turiniui būtinas realus fizinis kūnas? O galbūt šių įžymybių kuriamas turinys – tik dar vienas linksmas laiko praleidimo būdas?