Humoro integravimas marketingo strategijose
90 % vartotojų yra labiau linkę įsiminti juokingą reklamą, o net 72 % vartotojų pirmenybę teikia humoru pasižymintiems prekių ženklams. Pagal šiuos statistinius duomenis galime teigti, kad humoras atlieka svarbų vaidmenį prekės ženklo įsimintinumui, mėgstamumui bei geresnio įvaizdžio kūrimui. Marketingo strategijose humoro naudojimas vis aktyviau tampa galingu rinkodaros įrankiu, kuris kuria ilgalaikius prekės ženklų ir vartotojų emocinius ryšius. Taigi, kviečiame sužinoti, kaip įmonės šiais laikais sėkmingai integruoja humorą į savo komunikacijos strategijas.
Humoro ir prekės ženklo tapatybės pusiausvyra: ištikimybė pagrindinėms vertybėms
Prekės ženklai, planuojantys integruoti humorą į savo marketingo strategijas, visų pirma turi žinoti, ar jis dera su įmonės įvaizdžiu ir tapatybe. Tai labai svarbus faktorius, nes būtent tai, kaip mes komunikuojame apie produktus ar paslaugas, viešai vizualizuoja kompanijos vertybes bei formuoja visuomenės nuomonę apie mus. Kitaip tariant, humoras turi natūraliai įsilieti į prekės ženklo identitetą ir būti vienu iš veiksnių, kurie palaiko, komunikuoja ir puoselėja kompanijos vertybes – ne tik įrankis pardavimų ar įsitraukimo skatinimui. Nors tokio tipo strategija šiuo metu yra labai tendencinga, svarbu žinoti, kokio pobūdžio humoras mūsų prekės ženklui tinka bei jį pateikti skoningai ir unikaliai. Kitas svarbus aspektas – auditorijos pažinimas ir analizavimas tam, kad humoristinio turinio kūrimas būtų naudojamas atsižvelgiant į vartotojų poreikius bei jautrumą. Kaip žinia, humoras yra labai subjektyvus dalykas, tad svarbu suprasti, jog kuriamas ir skelbiamas turinys gali būti priimamas nevienodai. Turint jau išgrynintas tikslines auditorijos grupes, padidėja šansas, kad marketingo strategija pasiteisins ir bus priimta teigiamai. Jeigu humoristinis turinys yra naudojamas tinkamai ir siejasi su prekės ženklo charakteriu, tokia marketingo strategija gali išskirti prekės ženklą iš konkurentų ir palikti vartotojams didesnį įspūdį.
Kartų humoras: ryšys tarp tūkstantmečio (Y) kartos, Z kartos ir alfa kartos atstovų
Kartų humoras yra kitas aktualus elementas verslo marketinge. Panašiai kaip su tikslinėmis grupėmis, būtina žinoti, kas yra būdinga skirtingoms vartotojų kartoms. Tūkstantmečio (Y) karta ir alfa karta tarpusavyje jau gali ženkliai išsiskirti ir viena kitos nesuprasti, o Z karta, mokslininkų laikoma turinčia abiejų kartų bruožų, gali prisitaikyti bei suprasti jas abi.
Tūkstantmečio karta (žmonės gimę 1981-1996 metais) yra pirmoji, kuri užaugo su technologiniu trenksmu – aktyviu pirmųjų mobiliųjų telefonų, MP3 grotuvų, kompiuterių bei interneto naudojimu. Y kartai augant, kartu su besivystančiomis technologijomis, didelė dalis jų humoro yra susijusi su nostalgija 90-tiesiems. „Power Rangers“, „Tamagotchi“, „Reddit“, „Tik 90-ųjų vaikai prisimins…“ meme’ai žaismingai išryškina bendrą tūkstantmečio žmonių patirtį jų formavimosi metais. Kita Y kartos humoro pusė yra susijusi su „dark humour“ ir ironija, nes jie augo laikais, kai vyko daug krizių, pavyzdžiui – pasaulio atsitiesimas po Šaltojo karo. Dėl šios priežasties, Y karta mėgsta naudoti ironiją, jiems artimos tokios laidos kaip „BoJack Horseman“ ir „Rick and Morty“, kuriose rimtos temos yra nagrinėjamos su humoru. Tūkstantmečio kartos influenceriai ir komikai nevengia turinio, kuriame išryškėja suaugusiųjų problemos, pavyzdžiui, paskolos ir darbo rinkos sunkumai. Šiuos bendrus išgyvenimus jie pateikia su humoru, ironiškai.
Z karta (žmonės gimę 1997-2012 metais) – tarpninkai tarp Y ir alfa kartų. Jie sugeba greitai prisitaikyti ir reaguoti, nes užaugo su išmaniaisiais telefonais ir socialinėmis medijomis tokiomis, kaip „Instagram“, „Snapchat“, „Musical.ly“, „TikTok“, „One.lt“, „Vine“, „Ask.fm“ ir begalės kitų. Mokslininkai „Gen Z“ humorą apibūdina kaip kūrybingą, pašaipų ir greitai plintantį. „Gen Z“ į savo humorą mėgsta įtraukti pajuokas iš kitų kartų, pvz.: tūkstantmečio kartą laiko nejuokingais, nestilingais ir netendencingais (paplitęs trend‘as „What is the most millenial thing you‘ve heard“), o alfą kartą mėgsta vadinti „iPad vaikais“, kurie negali atsiplėšti nuo išmaniųjų įrenginių ekranų. Kitas svarbus bruožas – platformos „TikTok“ populiarumas – ji priklauso būtent šios kartos atstovams, nes dėl savo trumpų vaizdo įrašų ir kūrybiškų redagavimo įrankių sukėlė naujo tipo turinio kūrimo bangą. Z kartos atstovai naudojasi „TikTok“, kad atskleistų žaibišką savo galią reaguoti ir juokauti, dalyvautų populiariuose iššūkiuose ir įsitrauktų į nuolat besikeičiančias tendencijas. Galima teigti, kad ši programėlė yra pagrindinis kanalas, kuriame Z karta drąsiai reiškia savo humoro jausmą, sutinka panašių interesų žmones ir dalinasi savo kasdienybe. Kai, kurie meme’ai, kuriuos sukūrė Z karta, tapo žinomais visiems: „It‘s corn“, „💀“ simbolis naudojamas vietoj „😂“, „He‘s a 10, but … (liet. „Jis 10/10, bet …“)“. Taigi, norint pasiekti šios kartos asmenis, prekės ženklams labai svarbu būti aktyviems socialinėse medijose bei stengtis išsiskirti iš savo konkurentų, naudojant humorą ar kitas kūrybingas marketingo priemones.
Alfa karta (žmonės gimę 2013-2025 metais) yra jauniausia karta, mokslininkų įvardijama kaip gimusi ir auganti su žymiai pažangesnėmis technologijomis nei Z karta. Alfa vaikai, kitaip nei kitos kartos, yra labiausiai priklausomi nuo interneto, internetinių žaidimų ir socialinių medijų. Nors jie vis dar laikomi vaikais, tačiau daugelis jau turi išmaniuosius telefonus, kompiuterius, planšetes ir kitus įrenginius, apie kuriuos senesnės kartos atstovai tokio amžiaus galėjo tik pasvajoti. Nenuostabu ir tai, kad jų humoras smarkiai skiriasi nuo kitų – jis dažnai integruoja kartai žinomus žaidimų veikėjus, orientuojasi į kolaboracijas (alfa kartos tarpe paopuliaru kurti duetus, dalyvauti šokių iššūkiuose). Alfa kartos humore pastebimas keistų žodžių vartojimas ir kūrimas (pvz.: „sigma“, „skibidi“ ir kt.). Šiai kartai, kaip ir „Gen Z“, ypač svarbus „TikTok“ platformos naudojimas, tačiau joje jie dažniau yra stebėtojai, o ne turinio kūrėjai. Apibendrinant, šios kartos humoras vis dar laikomas besivystančiu, ne visuomet suprantamu kitoms kartoms ir dažnai paremtas internetinių žaidimų elementais, garsais, estetika ir trend‘ais.
UGC (naudotojų sukurtu turinio) naudojimas ir lo-fi marketingo įrankis
UGC (angl. user generated content) arba naudotojų kuriamas turinys šiuo metu laikomas vienu pagrindinių skaitmeninės rinkodaros įrankių, į kurį taip pat galime integruoti humorą. Ši turinio forma yra teigiamai vertinama vartotojų, kadangi remiasi organiška produkto ar paslaugos pirkimo, vartojimo bei panaudojimo patirtimi. Humoro įtraukimas į šį rinkodaros įrankį gali būti įvairus, pvz.: kuriant įtraukiančius humoristinius iššūkius ar „prieš ir po“ tipo turinį, kuriame juokingai iliustruojama, kaip pasikeitė kasdienybė, įsigijus tam tikrą produktą. Taip pat, į UGC video lengva įtraukti šiuo metu tendencingus trend‘us ar meme’us, pavyzdžiui: „Jis 5/10, bet nešioja odinę striukę“ (sakinio pabaigą galima užbaigti, pritaikant konkrečiam prekės ženklui). Tokiu būdu juokingas UGC turinys išsiskirs iš kitų, taip generuodamas daugiau peržiūrų ir augindamas auditorijos susidomėjimą prekės ženklu.
Lo-fi marketingas yra labai panašus į UGC rinkodarą, tačiau turi kelis skirtumus. Lo-fi, atvirkščiai nei vartotojų sugeneruotas turinys, yra kuriamas ir ruošiamas prekės ženklo marketingo komandos, turi mažesnį biudžetą ir siekia užmezgti glaudesnį ryšį su auditorija, nenaudojant profesionalių įrankių. Lo-fi humoristinio marketingo pavyzdžiai: „TikTok“ trend‘ų integravimas savo produktų/paslaugų pristatymuose, pvz.: „This and yap“, juokingų grafinių paveikslėlių naudojimas, atitinkamų meme’ų kūrimas apie prekės ženklą/nuolaidas/spec. pasiūlymus, juokingi tweet‘ai, atsakymai į žmonių komentarus ir t.t.
Apibendrinant, abu įrankiai puikiai tinka norint kurti artimą ir asmenišką ryšį su savo auditorija. Humoro elementas tiek UGC, tiek lo-fi turinyje leidžia pozicionuoti prekės ženklą kaip nuoširdų, prieinamą ir žmogišką.
Sėkmingų atvejų pavyzdžiai.
KFC. 2018 metais Didžiojoje Britanijoje, „KFC“ prekės ženklas susidūrė su transportavimo problema – didžioji dalis jų restoranų negavo vištienos, kuri yra pagrindinis restorano meniu produktas. Po visą pasaulį pasklidusi informacija apie šią bėdą įgavo „#ChickenCrisis“ pavadinimą ir labai greitai išplito socialiniuose tinkluose. Norėdami išvengti nuostolių, „KFC“ sugalvojo į rinkodaros kampaniją intregruoti humorą – prekės ženklas sukeitė tris savo raides vietomis ir ant garsiųjų vištienos kibirėlių bei reklamų socialinėse medijose spausdino „FCK“ raides. Šios kampanijos tikslas buvo vietoj viešo „I‘m sorry“ pateikti organizacijos klaidą iš humoristinės pusės, kad klientai galėtų empatiškai suprasti ir reaguoti į transportavimo klaidą. Galų gale, tai tikrai pasiteisino – žmonės dar labiau panoro lankytis „KFC“ restoranuose bei paragauti naujųjų „FCK” vištienos kibirėlių. Ši reklamos kampanija laimėjo vieną sidabro ir 3 aukso liūtus („Print & Publishing“ kategorijoje) legendiniuose „Kanų Liūtuose“ bei „Grand Prix“ prizą („Campaign of the Year“ kategorijoje) „Marketing New Thinking Awards“ 2018 metais. Taip verslo problema buvo išspręsta labai paprastai: „Very FCKing clever, indeed“.
Ryanair. „Ryanair“ organizacija yra ypač aktyvi „TikTok“ platformoje. Ji pati savo marketingo strategiją apibūdina kaip provokuojančią ir humoristinę. „Ryanair“ yra pigių skrydžių kompanija ir to neslepia. Atvirkščiai – ji tai akcentuoja. Jeigu klientai skundžiasi šios oro linijos teikiamomis paslaugomis, ji be baimės atsako, kad „Jūsų lūkesčiai tokiam biudžetui yra per aukšti“. Pavyzdžiui, nusiskundimai apie skrydžio vėlavimus, keleivių įlaipinimą paskutinę minutę ar sulūžusius lėktuvo laiptus, apie kuriuos vienas keleivis įkėlė įrašą į „Twitter“ platformą ir parašė „I will bring my own stairs next time“ – „Ryanair“ nepriima to rimtai, o viską apverčia humoristiniu kampu. Konkrečiai šiuo atveju, jie nepatenkintam klientui atsakė: „Bring your own plane next time too“. Nors Ryanair marketingo strategija gali atrodyti įžūli, tačiau ji yra veiksminga ir žmonės vis tiek naudojasi „Ryanair“ paslaugomis bei siūlo jas kitiems.
Juokauti ar nejuokauti?
Humoras gali būti galinga priemonė, norint didinti auditorijos lojalumą prekės ženklui, tačiau privalo būti naudojamas autentiškai ir skoningai. Pažindami savo tikslinę auditoriją ir derindami humorą su pagrindinėmis savo prekės ženklo vertybėmis, galite kurti ne juokais sutvirtinti savo prekės ženklo ir vartotojų ryšį. Tokie pavyzdžiai kaip „KFC“ ir „Ryanair“ parodo, kaip svarbu naudoti humorą, norint, kad prekės ženklas išsiskirtų perpildytoje rinkoje. Visgi, svarbiausia nepamiršti, kad humoras – subjektyvus dalykas ir tai, kas vienam žmogui atrodo juokinga, kitam gali pasirodyti įžeidu. Norint užtikrinti, kad humoras stiprintų, o ne menkintų prekės ženklo įvaizdį, būtina laikytis apgalvoto plano.
Šaltiniai:
- https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=bb3d7c01-8bb2-4059-bed3-5836d11b524b%40redis
- https://www.thedrum.com/news/2024/01/08/after-decades-consistent-decline-humor-advertising-roaring-back-2024
- https://www.brandvm.com/post/humour-marketing-strategy
- https://www.quora.com/What-are-the-best-examples-of-millennial-humor
- https://medium.com/@haydenlke08/gen-z-humour-whats-so-funny-about-something-so-unfunny-326baabb7b8a
- https://www.britannica.com/topic/social-media
- https://www.oracle.com/ma/news/announcement/oracle-cx-happiness-research-study-2022-06-15/
- https://www.bbc.com/news/newsbeat-67333386
- https://www.brandvm.com/post/humour-marketing-strategy