fbpx

Tiesa / netiesa: 3 socialinių tinklų mitai

2015 26 lapkričio

„Aš palieku socialinius tinklus, jie klastoja tikrovę”, – taip pareiškė viena Instragram žvaigždė Essena O’Neill savo YouTube kanale. Ne kartą būta bandymų sugėdinti socialinius tinklus, juos pabarti dėl esą kuriamo netikro jų vartotojų įvaizdžio. Vis dėlto iki šiol nė viena žinutė nepasklido taip plačiai kaip ši. Mergina aiškina, kad tik dėl socialinių tinklų primestų taisyklių jai teko kiekvienoje nuotraukoje vaidinti laimingą ir dar reklamuoti drabužius, nors iš tiesų viduje ji verkė.

Žinutė pasklido kaip virusas – merginą palaikančių esą kokie baisūs tie socialiniai tinklai ir kaip jie griauna jaunų žmonių gyvenimus. Bet ar tikrai socialiniai tinklai yra į saldainio pakuotę įvyniotas nuodas?

Pirmas mitas: Socialiniuose tinkluose yra kuriamas pagražintas ir netikras įvaizdis

TIESA. Pasak merginos, kuri pareiškė atsisakanti socialinių tinklų, gali pasirodyti, kad verslininkai ją aprengė maudymuku, įbruko pinigus į dantis ir liepė šypsotis, kad ji atrodytų kuo gražiau. Kiek iš jūsų savo įrašais, nuotraukomis, vaizdo medžiaga bandote reklamuoti patys save, kad surinktumėte daugiau like’ų, sekėjų? Ar patys esate specialiai kėlę negražias savo nuotraukas? Kaip tame pačiame Facebook’e rašė vienas bėgikas, žinomas visuomenės veikėjas – kiek žmonių bėgtų maratoną, jei apie tai negalėtų niekam pasigirti – nė vienam žmogui? Toks pavyzdys apibūdina viską, kas vyksta socialiniuose tinkluose. Jie ir yra SOCIALINIAI, kad praneštumėme draugams naujienas apie save (ir taip tos naujienos dažniausiai būna pats geriausias, gražiausias atspindys).

iskra lawrence

BET… Todėl juk labai normalu, kad ir verslas nori būti matomas kuo gražesniame pavidale. Kaip su neįdomiais įrašais jūs nepatrausite dėmesio, taip neįdomi reklama ar prisistatymas nesulauks ir jūsų dėmesio. Be to, tokia reklama daug mažiau erzina, todėl iš jos išlošia visi: verslininkai neįkyriai jums primena apie save, o jums yra nerodoma jūsų pomėgių neatitinkantys socialinių tinklų įrašai. Na, o jei užkietėjusius cinikus trikdo tai, kad Instragram diva gavo atlygį už tai, ką (ne)apsirengė, yra mygtukas „unfollow”.

Antras mitas: socialiniuose tinkluose populiarūs tik nudailinti paveiksliukai?

TIESA, JEI NETURI KITŲ TALENTŲ. Suprantama, kad kaip ir tradicinėje žiniasklaidoje, taip ir socialiniuose tinkluose (ypač Instagram ir YouTube) pilna tuštučių ir tuštukų, kurie savo populiarumą didina vis naujos tatuiruotės ar didelės iškirptės asmenukėmis. Pavydžių nerodysiu jūsų pačių saugumui – taip galima lengvai susižaloti intelektą. Jie dažniausiai turi apie 5-eriais metais už juos jaunesnių gerbėjų būrį ir be galo džiaugiasi, kad vos į paauglystę įžengę vaikai žavisi jais nemažiau nei Justinu Bieberiu. Tokie asmenys būtent ir naudoja nudailintus ir iš dešimto karto nufotografuotas nuotraukas ir filmukus savo populiarumo palaikymui.

NETIESA, JEI TURI TALENTĄ. Vis dėlto kas yra patys populiariausi socialiniuose tinkluose (atmetus visus aktorius, daininkus, modelius ar sportininkus, kurie populiarūs dėl to, ką daro ne prie kompiuterio ekrano)? Tai tie žmonės, kurie išsiskiria, yra kitokie, o ne „photoshopina” save į idealų paveiksliuką. Pavyzdžiui, passengershaming paskyra Instragram skelbia juokingiausiai besielgiančių keliautojų nuotraukas.

Paskyroje fashiondads_ talpinamos tėčių ir jų aprangos nuotraukos.

fashion dads

Vienos populiariausių YouTube – JennaMarbles (15 milijonų sekėjų) ar IISuperwomanII (7 milijonai sekėjų) – išskirtinį turinį kuriančios komikės, o nenudailintos tuštutės.

Šie žmonės uždirba iš savo talentų. „New York Times” skaičiavo, kad YouTube žvaigždės, kurios turi apie milijoną sekėjų, per mėnesį gali uždirbti apie 10 tūkstančių eurų. Iš socialinių tinklų žvaigždių pasimokyti gali ir verslas. Augant sekėjų ratui interneto herojai išleidžia knygas, pastato filmus. Tai parodo, kad internete dažniau reikia ne gražaus, o įdomaus ir turiningo turinio, o tada ir sekėjų ratas bus prilipęs prie ekranų.

Išlošia ir vartotojas – kad ir kokie platūs ar nišiniai jūsų pomėgiai, socialiniuose tinkluose tikrai rasite grupę žmonių ar paskyrą, kur jausitės bendruomenės dalimi, o jūsų palaikymas leis socialinių tinklų herojams apmokėti sąskaitas.

Trečias mitas : socialiniai tinklai daro mus anti-socialius?

TIESA IŠ DALIES. Socialiniai tinklai labiausiai kalami prie kryžiaus dėl to, kad esą visuomenę daro vis mažiau socialią. Visi sėdi sulindę į telefonus, gyvo bendravimo esą nebėra, kalbėtis nebemokame, draugai draugams neskambina, tik rašo žinutes Facebook’e. Jei manote, kad pastarasis dalykas tiesa, tai – ne socialinių tinklų problema, o tiesiog jus supa tokie draugai. Iš dalies tai tiesa – per vakarą draugai (ir jūs patys) tikrai „įlįsit į telefoną” pažiūrėti, kas vyksta pasaulyje (t.y. Facebook‘e).

BET… Tačiau tai labai maža dalis, to, ką galima vadinti socialumu. Juk iš tiesų pasaulis niekada nebuvo labiau socialus – dabar pasiekiamas kiekvienas jo kampelis. Būdami čia, Lietuvoje, per socialinius tinklus galime tuoj pat pasiekti draugus svetur (taip, anksčiau galėjome paskambinti, bet ar tikrai dažnai tai darėme?). Pavyzdžiui, aš žinau, kaip sekasi mano geram draugui olandui, kuris šiuo metu dirba Ugandoje, susidūrus su problema, galiu išdėstyti ją socialiniuose tinkluose ir sulauksiu pagalbos. Galime tuoj pat surasti ir reikiamą kontaktą žmogaus, kurio iki šiol nepažinojome – tiesiog užtenka parašyti žinutę socialiniame tinkle ir yra labai didelė tikimybė sulaukti atsakymo.

BONUS PATARIMAS. Jei vis dėlto negalite pakęsti, kad susitikus su draugais jie vis maigo išmanųjį telefoną, tikrindami, ar Facebook‘e nėra naujienų, yra paprastas sprendimas-žaidimas: visi susitarkite sudėti telefonus ant stalo į krūvą. Telefoną galima paimti tik tada, jei jis skamba, kitu atveju – be telefono neištvėręs ir jį pagriebęs draugas apmoka visų sąskaitą. Bet kokiu atveju išlošite: arba smagiai pabendrausite, arba gausite nemokamą vakarienę.

Kaip dažnai ar kokiems tikslams naudoti socialinius tinklus, sprendžiate patys. Jūsų pasirinkimas – gražinti nuotraukas ar parodyti savo tikrą veidą; bendrauti su draugais ir bendraminčiais, susikurti erdvę kūrybingam verslui ar žiūrėti kačiukų vaizdo įrašus. Socialiniuose tinkluose Log off mygtukas egzistuoja, tačiau, ar tikrai neverta būti tinklo dalimi?

 

SocialDrum Groupie

Aistė

Dalintis

Susisiekite