Priešrinkiminiai politikų pokštai ir akibrokštai socialiniuose tinkluose

2016 spalio 4

„BALSUOK už mane, aš šauniausias kada nors gyvenęs žmogus!“ šaukia TRUMPas, „Ką TJU?“ suokia lietuviškos politikos nesusipratimas ir dar koks tūkstantis socialiniuose tinkluose publikuojamų sensacijų ant mūsų lyja monsūnu kasdien socialinių tinklų erdvėje. Asmeniškai man visa tai kelia tiek daug emocijų, kaip geriausia kada nors matyta tragikomedija, persotinta svetimos gėdos bei pasikartojančios nuostabos – kaip tai iš viso gali būti. Šiuo SocialDrum blogo įrašu noriu su Jumis pasidalinti politikos komunikacijos „grynuoliais“ iš už Atlanto ir Lietuvos.

Pradėkime nuo šokiruojančios prezidentinės kovos Amerikoje. Čia visų gerai žinomas TRUMPulis ir HILLARYious kovoja dėl teisės vadintis vakarietiškojo pasaulio lyderiu. Prisipažinsiu, kas kartą pagalvojus, kad TRUMPulis gali laimėti rinkimus, manyje sunyksta po pusrutulį smegenų, tačiau tenka pripažinti, kad jis ar jo komanda socialiniuose tinkluose tikrai dirba efektyviai.

Ko galima pasimokyti iš TRUMPo komunikacijos?
Komunikacijai panaudojami būtini socialiniai kanalai.
Trumpo komanda, suprasdama socialinių tinklų svarbą rinkimuose, okupavo visus amerikiečiams svarbiausius socialinius kanalus  – Twitter, Facebook ir Instagram. Nuorodos į šias paskyras yra publikuojamos pirmajame kandidato svetainės puslapyje, kuriame daugiau nieko be dotacijų,parduotuvės skirsnio nėra. Čia taikoma viena iš pagrindinių komunikacijos taisyklių – keep it simple, juk ne veltui net ir kvailiausias rinkėjas turėtų suprasti šią žinutę.

Įdomu ir tai, kad Trump’as neturi oficialaus Linkedin profilio. Galbūt LinkedIn, kurį naudoja aukštesnio išsilavinimo profesionalai amerikiečiai, yra ne ta auditorija, kuriai jis šneka? Gudru, Donaldai, gudru.

Trump svetainė

Žaibiška komunikacija

Žaibiška komunikacija, o dažniau reakcija į įvykius – tai dar viena socialinių tinklų vadovėlio taisyklė, kurią naudoja Trumpo komanda. Ar tai būtų naujienos iš Turkijos, ar tai prezidentiniai debatai, komunikacija yra atliekama čia ir dabar. Trumpo naudojama Twitter platforma tam ir skirta – 140 ženklų skambiai paburnoti apie aktualijas. Trumpo komanda Twitteryje ypač aktyvi – kandidatas turi virš 12 milijonų sekėjų, daugiau nei 33.4 tūkstančių tweetų ir reakcijos laikas į įvykius neretai trunka tik iki 1 valandos. Kai diskusija karšta, į ją visada įsitrauks daugiau žmonių, todėl Trumpo komanda į tai ypač išnaudoja.

Trumpo Twitter

Provokacija ir konfrontacija Amerikoje

Dėmesį virtualioje erdvėje geriausia pritraukia skandalai ir įžūlūs pasisakymai. Marketingo nykščio taisyklė sako, kad nepatenkintas/užgautas vartotojas yra linkęs daug kartų labiau išreikšti nepasitenkinimą nei patenkintas vartotojas, kuris nori parodyti susižavėjimą ar padėką. Trumpo komanda puikiai tuo žaidžia – „pastatykime sieną nuo Meksikos“, „arabai yra teroristai“, „NATO neturėtų ginti Baltijos šalių“ ir t.t. – visi pareiškimai priešina dideles visuomenės grupes, kurios rėkia atgal visais įmanomais socialiniais kanalais. Būtent iš to ir pelnosi Trump’as, nes rinkėjų ratas, kuris turi tuos pačius ekstremistinius įsitikinimus, kone kas kartą pasiekiamas be didesnių investicijų. Taip stiprinama jo pozicija.

Tokia nematyto masto kontraversija Amerikoje į diskusiją įtraukai ir rekordinį skaičių įžymybių. Štai John Oliver, laidos Last Week Tonight vedėjas, savo laidą ne kartą jau naudojo atskleisti tikruosius faktus apie Trumpo melagystes.

Apibendrinant galima pasakyti, kad Trumpo socialinių tinklų komanda tikrai pluša, ir jei tai būtų soc. tinklų komunikacijos varžybos, greičiausiai (nors ir nešvariais metodais), Trumpo komanda laimėtų. Nepaisant to, reikia jiems padėkoti, kad suteikia žmonėms progą iš jo pasijuokti. Kai turėsite laisvą minutę, užsukite į http://trumpdonald.org linksmai patrimituoti ant Trumpo už jo nesąmones.

 

O dabar apie Lietuvą.. 

Laikas pakalbėti apie tai, kokias pamokas galime daryti iš Lietuvos seimo rinkimų kampanijų. Svarbu paminėti, kad visi žemiau patiekiami pavyzdžiai nėra politinė agitacija, tai tik keletas komunikacijos pavyzdžių, matytų socialiniuose tinkluose, kurie verčia nusijuokti ar raukyti antakius.

Ko nedaryti socialiniuose tinkluose?

Pradėkime nuo netinkamo komunikacijos pavyzdžio. Pirmasis mane privertė nusijuokti daug kartų, iš to, kaip netinkamai tai padaryta. Taip nutinka, kai politikų sugalvotas pozicionavimasis prasilenkia su tinkamu to įgyvendinimu. Nors iš komunikacijos kūrimo perspektyvos, turėti aiškią auditoriją, kam yra kalbama, yra visada būtina, tačiau tam reikia pasirinkti tinkamą formą ir būdą. Štai ši kandidatė akivaizdžiai nori atrodyti patraukli „feministinei“ visuomenės daliai, tačiau reklamos įgyvendinimas sukelia tik kreivą šypseną ir norą naudoti #NeduokDurniuiKelio hashtagą.

Bei kitas pavyzdys, kuriam komentarų nereikia:

Kontraversijos taktika Lietuvoje

Partija mėlynu logotipu pristatė ir daugiau pokštų, kurie deja nebe tokie juokingi. Pasitelkdama Trumpo įvaldytus metodus, pastaroji priešina visuomenę, skleisdama nepasvertą informaciją. Kaip jau buvau minėjęs, tokio tipo komunikacija visada pasieks daug žmonių, nes iššaukia stiprią reakciją. Džiugu tai, kad socialinių tinklų dėka, su tokia informacija visuomenė gali atsikirsti, ir tikėkime, rinkėjai tinkamai įvertins argumentus.

Provokacinis filmukas

Atsakas

 

Visa informacija galiausiai atsiduria socialiniuose tinkluose

Socialiniai tinklai politikams gali būti ne tik puiki reklamos vieta, bet čia galima ir labai skaudžiai paslysti. Štai Lietuvos švietimo ministrės rašytinės klaidos ant atspausdintos rinkimų lapelio pildymo instrukcijos greičiausiai neturėjo atsidurti socialiniuose tinkluose. Nepaisant to, žmonės negali nesijuokti iš akis badančių klaidų, todėl tokia informacija yra pasmerkta tapti viral turiniu. Lieka tik dėkoti tuo pasidalinusiems žmonėms. AČIŲ, gražu žiūrėti.

Balsavimo bilietas

 

Ne gana to, socialiniai tinklai nepamiršta ir politikų praeities klaidų. Paprasti vartotojai pasitelkdami socialinių tinklų galią platina nepasitenkinimo praeities valdžia žinutę, kuri gali nulemti rinkėjų balsus. Pastarasis filmukas Facebooke peržiūrėtas virš 530 tūkstančių kartų.

 

Šie rinkimai bus ypatingi

Taip pat verta pažymėti, kad socialinių tinklų panaudojimo mastas daro šiuos rinkimus ypatingus. Šalia didelių politinių investicijų į reklamą, aš pirmą kartą socialiniuose tinkluose matau tokį platų pilietinio aktyvumo skatinimą. Socialinių tinklų pagalba yra bandoma pasiekti jaunus žmones, kurie neretai balsuoja rinkimuose gana vangiai. Socialiniuose tinkluose gerai naudojama taktika – panaudoti įžymius žmones, kurie turi didelį socialinių tinklų sekamumą, yra bene užtikrintas viral turinio receptas. Šį receptą panaudojo įžymūs Lietuvos žmonės, kviesdami visus prie rinkimų balsadėžių. Ploju katučiu už tokią iniciatyvą.

Šie Lietuvos Seimo ir Amerikos prezidento rinkimai tikrai įeis į istoriją, kaip labiausiai socialinių tinklų paveikti rinkimai iki šių dienų. Nors politikų tarpe yra daug nemokšų, ar neįvertinusių socialinių tinklų galią, tačiau dalis matytos komunikacijos rodo, kad komunikacijos profesionalų paruoštos strategijos socialiniuose tinkluose veikia, ir tai gali padėti laimėti rinkimus. Tuo pat metu matomas ir paprastų žmonių įsitraukimo padidėjimas, kai žmonės patys vertina matomą komunikaciją ar kuria pilietinį aktyvumą skatinančius įrašus. Tuo galima tik džiaugtis. Na, o ką šitokia politinė komunikacija atneš mums, Amerikai ir visam pasauliui, pamatysime jau visai netrukus.

 

Social media drummer,

Petras


Dalintis

Sužinokite naujienas pirmieji!

Gaukite patarimus, naujausius straipsnius ir informaciją apie renginius. Jau šimtai žmonių prenumeruoja, nepraleiskite naujienų ir jūs!
El. pašto adresas
Saugu ir jokių reklamų

Susisiekime